17. heinä, 2017

Lasten kengät

Kehitys kehittyy ja siinä sivussa myös tämän meidän pikku kaupunkimme elinkeino nimeltään turismi. Olen kuunnellut aika monen yrittäjän itkua siitä, kuinka Kastelan kaupunki ei vaan osaa/halua/viitsi tehdä mitään matkailijoiden viihtyvyyden ja heitä tänne houkuttelemisen eteen yhtään mitään. Jos joku yksittäinen yrittäjä koittaa sitten tehdä itse jotain, ei kaupunki kaikkine byrokratioineen siinäkään kohtaa ihan kauheasti auttavaa kättä ojenna. Pikemminkin päinvastoin. Jos virkamiesarmeija keksii jonkun pykälä/säännön tms. jolla jonkun uuden asian aloittamista/perustamista voidaan häiritä/viivästyttää tai jopa kokonaan kieltää, niin kyllähän sitä pykälää sitten käytetään. Paitsi että, aina joku tuntee jonkun joka tuntee jonkun jonka kaveri voi auttaa tässäkin asiassa. Eli asiat tapahtuvat kyllä, mutta niiden eteenpäin saattamisessa tuntuu aina olevan joku erikoinen viritys.

Erikoisilla virityksillä tai ilman niitä, onhan sitä tänne meidänkin kylälle saatu uusia turistihoukutuksia. Joista ainakin toisesta täytyy tosin ihmetellä että miksi vasta nyt. Joku teistä lukijoistani nimittäin kysyi tuossa jo keväällä, että miten laiva Trogirin ja Splitin välillä liikennöi. Tutkin asiaa ja totesin, etteipä sellaista laivaa olekaan. Sillä se aloitti liikennöintinsä vasta myöhemmin kesällä. Vielä toukokuussa laivayhtiön sivuilla oli nimittäin vuoden 2016 aikataulut ja tiedot. Nyt Bura Line seilaa tuon tunnin reissun pysähtyen välillä Ciovon saarella useampaan kertaa päivässä ja matkaan pääset 35 kunalla, eli vajaalla vitosella, per sivu. Mietin vain sitä, että olisi saattanut matkustajamäärä kasvaa ihan pikkaisen jos vaikkapa nuo nettisivut olisi saatettu vuoden 2017 tasolle aikaisemmin kevällä. Olisi ihmiset tienneet tästäkin palvelusta lomaansa suunnitellessa.

Miten tuo sitten liittyy meidän kylän tarjontaan? No, jopa meidän kylältä aloitti pikkuinen vene liikennöintinsä välillä Kastel Stari ja Trogir. Paatti lähtee kerran tunnnissa molemmista päistä. Reissu kestää reilun puoli tuntia ja vene pysähtyy välillä Resnik hotellin laiturissa. Yhden suunnan matka kustantaa 20 kunaa eli vajaat kolme euroa. Tämä on minun tietojen mukaan aivan uusi palvelu ja ainakin mitä olen (toistaiseksi) vielä rannalta seurannut veneen liikkeitä, matkustajiakin on näyttänyt olevan ihan mukavasti. Itsekin olen päättänyt kokeilla tuon retken mahdollisimman pikaisesti. Itseasiassa tarkoituksenani oli heittää keikka jo eilen sunnuntaina, mutta tänne pukkasi sen verran tuulisen päivän ettei todellakaan tehnyt mieli lähteä merelle. Tällä viikolla käyn seilaamassa ihan varmasti.

Niin ja se toinen uusi asia on kaverini Bernadin ravintola. Se oli ensimmäistä kertaa auki lauantai-iltana, tosin ihan vain terassina. Varsinainen ravintolatoiminta alkaa, vihdoinkin, nyt alkaneella viikolla. Tästä myöhemmin lisää.

Yksi asia, tuon vanhoista iloisista ajoista kertovan byrokratian lisäksi, joka hidastaa ja haittaa turismin kehitystä näillä meidän seuduilla, on se että paikalliset matkailu- ja tapahtumayrittäjät eivät kertakaikkiaan osaa markkinoida tuotteitaan. On aikamoisen homman takana löytää esimerkiksi yhtään mitään tulevista tapahtumista kylissä yhtään mistään, sillä pääasiallinen markkinointikanava on kylissä olevat mainospylväät ja/tai oman talon seinä. Nuo pylväät on jo valmiiksi vuorattu menneiden tapahtumien mainoksilla, etsi siinä sitten mainosta jostain mahdollisesti vaikkapa ensi viikonloppuna olevasta tapahtumasta. Samoin majoitusliikkeet luottavat pitkälti 'vanhoihin pokiinsa', eli niihin asiakkaisiin jotka vuodesta toiseen palaavat siihen samaan apartementokseen. Ne kun tulevat kuitenkin joka vuosi.... Eipä siinä paljoa tule tuolla asenteella mieleen markkinoida palveluaan uusien asiakkaiden toivossa. Paitsi tietenkin Marjo Apartments , jota suosittelen vahvasti. Eli markkinoin. Tavallani.

No ok, löytyyhän netistä toki Kastela -info  joka esittelee pääsääntöisesti kuitenkin vain Kastelaa ja jonka tapahtuma -sivu on melko tyhjä. Kastelan uutissivustolla on uutisten lisäksi tapahtumakalenteri, mutta se on vain kroaatiksi. Niinpä edellyttää pientä Google kääntäjän käyttöä jotta pääsee perille mitä kylissä tapahtuu ja milloin. Tätä käytän itse kun etsin tapahtumia. Kastelan matkailusivustolla esitellään myös majoitusvaihtoehtoja, mutta mitä olen tähän sivustoon tutustunut, tarjotut majoitukset ovat lähes muuttumattomia vuodesta toiseen. Parempi tämäkin toki kuin ei mitään. 

Summasummarum, paljon olisi siis tehtävissä näiden meidän kulmien matkailumarkkinoinnissa. Paljon olisi tehtävissä myös eri kylien tapahtumien markkinoinnissa nimenomaan turisteille. Paikalliset toki tietävät että tuossa ja tuossa kylässä tapahtuu silloin ja tuolloin tuota ja tuota, mutta jotta turistit tietäisivät näistä usein sangen tunnelmallisista ja viihdyttävistä kyläjuhlista, jonkun pitäisi miettiä edes ihan pikkaisen vaikkapa markkinointia. Saattaisi siinä sivussa juhlien tulotkin kasvaa......