9. elo, 2017

Kun on hätä

Olen tainnut kirjoitella enemmän tai vähemmän matkailuun ja turisteihin liittyviä juttuja koko tämän viikon. Mutta jatketaan kun kerran on päästy vauhtiin. Ja tällä kertaa puhutaan siitä jos on hätä. Siis jos suomalaisella on hätä ulkomaanmatkan aikana.

Suomen ulkoministeriöllä on nyt nyt kaksi vuotta kestänyt pilottiprojekti nimeltään Päivystyskeskus. Keskus auttaa ulkomailla pulaan joutuneita matkailijoita ja ulkomailla pysyvästi asuvia suomalaisia hyvinkin erilaisissa ongelmissa vuoden jokaisena päivänä 24 tuntia vuorokaudessa. Useimmiten ongelmat koskevat kadonneita ja/tai varastettuja passeja, mutta myös kuolemantapauksiin ja sairaanhoitoon liittyviä kysymyksiä tulee paljon. Varsinkin silloin kun paikallinen lähetystö tai ulkoministeriö on suljettu.

Löydätte niin tämän palvelun puhelinnumeron kuten myös muiden teitä auttavien instanssien kontaktitiedot tämän blogin lopusta, mutta ennenkuin otatte niihin yhteyttä, muistakaa se, että ensisijainen yhteydenotto-osoite hätätilanteessa on aina sen maan oma viranomainen, jossa satutte oleskelemaan. Eli ihan siis se paikallinen viranomainen. Jos tämä yhteydenotto ei jostain syystä onnistu, silloin auttaa tuo päivystyskeskus. Mutta sinne on siis turha soitella jos on liian kuuma tai olette polttaneet itsenne biitsillä.

Ulkoministeriöllä on myös Facebook -sivu nimeltään Nettikonsuli. Tänne tulee paljon kysymyksiä maahantuloluvista ja viisumikäytännöistä, mutta aivan kuten edellä, ensisijainen yhteydenottokanava näissäkin kysymyksissä on kyseisen maan edustajisto. Ja kun olette reissussa eikä maassa jossa olette löydy Suomen lähetystöä, ihan minkä tahansa EU -maan edustusto auttaa myös.

Ja sitten kaadetaan yksi myytti. Myytti nimeltä 'konsulinkyyti'. Eli jos olette hassanneet kaikki rahanne lomallanne ja laskette sen varaan, että kyllä Suomen valtio teidät kotiin hoitaa ns. 'konsulinkyydillä', niin väärin laskette. Sellaista asiaa kun konsulinkyyti ei kertakaikkiaan ole olemassa. Ei ole olemassa minkäänlaista järjestelmää, joka kuittaisi rahansa vaikka ryöstön yhteydessä menettäneen suomalaisen kotimatkan. Ei, vaikka lähetystö voikin jossain, hyvin harvassa, tapauksissa järjestää kotimatkan, niin kyllä se pitää maksaa valtiolle takaisin. Vieläpä korkojen kera. Niinpä ensisijaisena, ellei peräti ainoana, väylänä löytää rahat kotimatkaan ovat sittenkin oma perhe, sukulaiset ja tuttavat. Ei lähetystö. Joka tosin auttaa saaamaan yhteyden omaisiin jos se jostain syystä ei omin voimin onnistu. Mutta ei siis kuljeta takaisin kotiin.

Ja lopuksi asia, josta olen kirjoittanut aiemminkin. Kun lähdette reissuun, käydää tekemässä matkustusilmoitus. Kun se on tehty, on viranomaisilla helpompi olla tarvittaessa yhteydessä ja antaa ohjeita ja neuvoja vaikkapa jossain erityistilanteissa. Ja edelleen sille tyypille, joka oli huolissaan aiemmin kun tästä ilmoituksesta kirjoitin, että hän ei halua antaa sijainnistaan tietoja kenellekkään, ei varsinkaan viranomaisille, niin älä sitten tee ilmoitusta. Eihän se mikään pakko ole, mutta niinkuin todettu, saattaa auttaa kriisitilanteen sattuessa. Mikäli haluat ettei kukaan tiedä missä olet, älä myöskään käytä sosiaalista mediaa tai internetiä muutenkaan. Sillä vähintään Google tietää...... Äläkä matkusta mihinkään lämpimään maahan, se foliohattu saattaa olla ihan liian kuuma päähine.

Ja sitten niihin kontaktitietoihin.

 

Päivystykeskus puh.nro:         +358-9-1605 5555 (24/7)

                       e-mail:           paivystys.um@formin.fi

 

Nettikonsuli Facebookissa https://www.facebook.com/Nettikonsuli/

 

Lähetystö Kroatissa               Embassy of Finland

                                           Miramarska 23
                                           10000 ZAGREB

Asiakaspalvelu ma-pe 09-11.00

                       puh.nro:       +385 163 120 80 (vaihde)

                       e-mail:          sanomat.zag@formin.fi