5. maalis, 2018

Matkavinkkejä, vol.1

Kastel Stari

9-15 C

Kuurosadetta, ajoittaan rankkaa

Se on sitten lomalistat kiertäneet työpaikoilla, sen verran tiedustelut ja kyselyt lomasta Kroatiassa ovat lisääntyneet lähipäivinä. Olen vastaillut kysyjille suoraan, mutta käydäänpä vielä läpi tänään, ja huomenna ja varmaan ylihuomennakin, asioita ihan näin julkisestikin.

Tähän alkuun, ennenkuin kukaan hyökkää kimpuun tyyliin 'eihän tuo asia noin ole', todettakoon että seuraavat jutut on kirjoitettu dalmatialaisesta kulmasta. Moni asioista on taatusti aivan eri tavalla jossain muualla tätä hyvin monimuotoista maata, mutta koska melkoinen osa suomalaisista joko lentää Splitin kentälle, tai suuntaa muuten vaan näille seuduille, niin käydään asioita tästä kulmasta. Usea vinkki pohjautuu omiin henkilökokohtaisiin kokemuksiin, toiset taas siihen mitä olen kuullut täällä vierailleilta tai mitä paikalliset ovat kertoilleet.

Pyörää on turha keksiä uudelleen. Splitin pienen, mutta pippurisen suomalaisyhteisön heimoveli toveri Merja käsitteli sangen ansiokkaasti matkailuasioita omassa blogissaan viime viikolla, joten suuret linjat voitte käväistä lukemassa tuolta. Minä keskityn näissä jutuissa enemmänkin niihin pieniin, ihan päivittäin lomailijalle eteen tuleviin juttuihin. Ja kuten todettu, dalmatialaisesta näkövinkkelistä.

Miten tänne pääsee? Suurin osa ihmisistä varmaan lentää Splitin kentälle. Kenttä on vielä tulevana kesänä remontissa joten se saattaa hidastaa ja vaikeuttaa jonkinverran lentokenttärutiineita. En osaa sanoa miten tuo remontti vaikuttaa tulevana kesänä, viime kesänä se aiheutti ajoittain jonoja ja ns. tax-free alueen täyttymistä siten että koneen odottelu oli joskus melko tuskaa. Kenttäremontti kannattaa ottaa huomioon varsinkin silloin kun olette lähdössä kotimatkalle sillä jonot baggade droppiin, passi- ja turvatarkastukseen saattavat olla pitkiä ja aikaavieviä. Tulevan kesän jälkeen remontti lienee valmis. Tai sitten ei. Me olemme kuitenkin Kroatiassa.

Toinen tapa saapua tänne on oma auto. Reittejä Suomesta on käytännössä kaksi, Saksan läpiajo tai via Baltica -reitti. Saksan reitillä kannattaa huomioida tietullit, jotka varsinkin Itävallassa ovat yllättävän korkeat. Siellä kustannuksia nostaa myös erilliset tunnelimaksut. Saksan liikennemäärät ovat järkyttävät, eli kannattaa varautua jonoihin. Via Baltica toimii kuulemani mukaan hyvin, palvelut ja teiden kunto ovat parantuneet muutamien viime vuosien aikana selvästi. Kaikenkaikkiaan, jos aikaa on, suosittelen ajelemista pääteitä alemmalla tieverkossa, siellä on paljon näkemistä ja kokemista. Eikä tietulleja.

Itse ajelin pasi vuotta sitten reittiä Saksa, itävalta, Slovenia, Kroatia. Rajaylitykset huomasi lähinnä siitä että puhelin toivotti sinut tervetulleeksi uuteen maahan. Kroatian rajalla kysellään kaikki matkustusdokumentit passista alkaen, sillä vaikka maa on EU -maa, se ei kuulu Schengen alueeseen. Sinne pitäisi päästä vuonna 2020, mutta koska kyseessä on Kroatia, mikään ei ole varmaan kunnes se on tapahtunut. Eikä se silloinkaan ole ihan varmaa. Joten kun olette suuntaamassa tänne, muistakaa passi! Myös kun tulette lentäen.

Kroatian tietullisysteemi toimii siten, että kun ajat moottoritielle, otat automaatista lapun. Ajelet sitten minkä ajelet ja kun olet poistumassa, maksat ajetun matkan mukaan pömpeliin jossa istuu rahastaja. Pömpeliin käy myös kortti, mutta jouhevuuden kannalta suosittelen käteistä. Hinnat eivät ole ihan järjettömiä, vähän reilu 400 kilometrin matka Splitistä Zagrebiin kustantaa about 20 euroa. Tämä maksetaan luonnollisesti paikallisessa valuutassa eli kunissa.

Ilman omaa autoa liikkuminen täällä on helppoa. Julkinen liikenne toimii erinomaisesti. Esimerkiksi Splitiin, Trogiriin tai vaikka näihin meidän Kastelan kyliin pääsee näppärästi kentältä paikallisbussilla numero 37. Kyseinen onnikka kulkee aivan lentokentän vierestä. Jos matka jatkuu Splitistä eteenpäin, linja-autoasemalta löytyy bussit eripuolille Splitin ympäristöä ja muualle Kroatiaan. Muutenkin suosittelen reissaamista linja-autoilla vaikka olisitte matkalla pidemmälle sillä verkosto on sangen kattava ja busseja menee vähän sinne sun tänne todella usein. Junat ovat sitten aivan eri asia. Niihin menemistä, tai reissujen suunnittelua juna-aikataulujen mukaan kannattaa välttää. Ne kun ei kuulemani mukaan pidä edes sinnepäin.

Lyhyempien matkojen taittamisesta todettakoon, että viralliset taksit ovat luotettavia mutta kalliita. Siksipä suosittelen lämpimästi Uber -sovelluksen lataamista puhelimeen ja Uber -taksien käyttöä. Edullista, turvallista ja toimivaa.

Näitä vinkkejä tuntuu riittävän sen verran, että on pakko pistää poikki tälle päivälle. Internet alkaa olla taas täynnä. Huomenna jatketaan sitten majoitusvinkeillä, puhutaan rahasta, hinnoista, ravintoloista ja ravintolakäyttäytymisestä. Ja varmaan muustakin matkustamiseen liittyvästä. Mutta se sitten huomenna.