4. touko, 2018

Kastel Stari

17-24 C

Puolipilvistä

Jaahas, se näyttäisi taas että meillä on taas kanadalaisia vieraita. Viimeksi kun niitä oli niin satoi kaksi viikkoa putkeen, aluksi jopa lunta. Ja eilen kun kaverin veli vaimoineen, siis kanadalaisia, siirtyi Dubrovnikista Kastelaan, vettä tuliden kuin saavista ukkosen säestyksellä. Mielestäni Kroatian valtion pitäisikin ottaa jonkinlainen virallinen kanta kanadalaisturisteihin, varsinkin näin sesongin lähestyessä ja varsinkin niihin jotka ovat tulossa Kastelaan. Ihan vaan noin niinkuin säiden puolesta.

Kirjoitin eilen rutiineista ja siitä kuinka koko maailma menee sekaisin jos jokin seikka sotkee totuttuja toimintatapoja. Painettuani enteriä ja saatettuani tekstin maailmalle, lähdin rutiinien mukaisesti aamulenkille Rockyn kanssa. Olimme löntystelleet noin 15 minuuttia kun sade alkoi. Näin meidän tunnin lenkki kutistui hyvinkin lyhyeksi pyrähdykseksi. Minulla on repussa sateenvarjo näitä tilanteita varten, mutta herra Rocky oli kuin uitettu koira (heh) päästyämme vihdoin takaisin kotiin rankkasateesta. Koska reissu kesti kaikkineen maksimissaan puoli tuntia normaali tunnin sijaan, oli aamupäivän ohjelman täysin sekaisin. Söin lounaan jo kymmeneltä kun normaalisti syön sen tuntia myöhemmin, päiväunille menin huomattavasti totuttua aikaisemmin ja nukuin selkeästi pidempään kuin normaalipäivänä. Eihän sitä oikein osannut edes olla. Rutiinit rutisivat aivan liikaa.

Iltapäiväoluet jotka yleensä osuu kello kahdeksi ja kestää noin kaksi tuntia, kesti eilen kuusi tuntia. Olin Rivalla kello kaksi kuten jokaisena päivänä, mutta kotona oli vasta kahdeksalta illalla. Koska nuo kanadalaiset vieraat. Ja useampi olut. Ja yksi pyörtyminen. Semmoista se tuppaa olemaan kun on liikenteessä vanhojen ihmisten kanssa.

Niistä treffeistä keskiviikkoiltana. Olimme erään matkatoimiston presentaatiossa. Samalla yksi Splitin ravintoloista avasi ovensa remontin jälkeen. Oli deittiseuralaiseni synttärit. Ja se lahja..... ei se nyt oikein lähtenyt taaskaan.

Paitsi että lähti! Presentaatiossa matkatoimisto esitteli bussimatkojaan Splitistä ja tarjolla oli luonnollisesti myös erikoistarjouksia. Pakko oli tarttua. Maksoin, ikäänkuin synttärilahjana seuralaiselleni, varausmaksun neljän päivän Prahan matkasta. Kyseinen reissu tulee suorittaa vuoden kuluessa eilisestä ja totesimme yhdessä että todellakaan emme halua lähteä kesäaikaan, varsinkin kun toveri juuri aloitti uudessa duunissa. Loman, tai edes muutaman vapaapäivän, saaminen heti kärkeen saattaa olla hieman haastavaa. Mutta onhan tässä kokonainen vuosi aikaa tehdä reissu. Reissu, joka maksaa muuten 1.400 kunaa eli about 190 euroa sisältäen bussimatkan ja kolmen yön majoituksen kolmen tähden hotellissa Prahan keskustassa aamiaisineen. Ei paha. Ei paha ollenkaan.

Muutoin treffit eivät sujuneet ihan niinkuin olin etukäteen suunnitellut. Emme jääneet odottelemaan ravintolan tarjoamia maistiaispaloja vaan hilpasimme Splitin keskustaan pizzeria Maslinaan, pizzeriaan josta erinomaisen vankka suositus kun lomallanne ravintolaa Spltissä valitsette. Pöytävaraus on suositeltava kesäaikaan. Söimme salaatit ja lähdimme kotiin. Eli ei sitten mennyt ihan niinkuin olin likaisessa mielessäni suunnitellut..... Kotona olin 23.30. Aivan liian aikaisin.

Ziisus, sehän on perjantai taas! Mikä tarkoittaa sitä että seuraavan kerran kirjaimia ilmestyy tähän osoitteiseen maanantaina. Erinomaisen hyvää viikonloppua kaikille, pistäkääpä taas niitä kommenteja/kysymyksiä kun teillä on aikaa lueskella ja miettiä asioita viikonlopun aikana.