15. tammi, 2019

Hei, me laihdutaan

Kastel Stari

2-9 C

Aurinkoista

Kylläpä eilinen maahanmuuttopläjäys herätti keskustelua. Mikä osoittaa ainakin pari asia. Ensinnäkin kyseisestä aiheesta ei ennen Oulun ja Helsingin valitettavia tapahtumia ole juurikaan uskallettu keskustella. Koska jos olet jotain mieltä, olet rasisti. Jos taas toista mieltä, olet suvakki. Vaikeat asiat ovat jääneet käsittelemättä. Nyt niitä sitten käsitellään. On sääli että keskustelun aikaansaamiseksi tarvittiin nuo järkyttävät rikokset, mutta hyvä että edes nyt. Itse en keskustelua enää tässä kohtaa jatka, palaan toki asiaan jos/kun aihetta ilmenee.

Sen sijaan nyt palaan asiaan joka tuntuu kiinnostavan myös. Nimittäin laihduttamiseen. Kuten olen moneen kertaan, lähes kyllästymiseen asti, elvistellyt, hukkasin itsestäni vuoden 2018 aikana hieman päivän punnituksesta riippuen 26-29 kiloa. Minulta on kysytty useinkin että kuinka tuon tein, painonhallinta kun tuntuu kiinnostavan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa eilinen Ilta-Sanomat jonka paperilehdessä oli aiheeseen liittyviä juttuja peräti kaksin kappalein. Toisessa Ilta-Sanomien laihdutusgurutoimittaja neuvoo otsikolla 'Näillä muutoksilla laihdut tutkitusti' että kun korjaat 8 kohtaa ruokalussasi, laihdut. Neuvot ovat, jälleen kerran, että lisää kasviksia, siirry täysjyvään, vähennä runsaskalorisia herkkuja ja nuku paremmin. Joskus tuntuu että juttuja copy-pastetaan määrätyin väliajoin sillä ei niissä ikinä mitään uutta eikä edes innovatiivista ole. Vaikka kertaus onkin tunnetusti opintojen äiti. Toisessa jutussa joku Jenny kertoo puolestaan seitsemän omaa vinkkiään kuinka hän pääsi eroon turvonneesta olostaan ja pudotti 20 kiloa. Käsi ylös kuka yllättyy että Jenny, joka muuten on liikunnanohjaaja, alkoi syödä säännöllisesti, nukkua paremmin ja liikkua. Varmaan lisäsi kasviksiakin.

Itse olen laihtunut kaksi kertaa. Siis suuremmin. Kun Atkinsin dietti, se vähähiilihydraattinen ruokavalio, valloitti aikoinaan Suomea oikein kunnolla ensimmäistä kertaa, sitä noudattamalla laihduin muistaakseni jonkun 20 kiloa. Puhtaasti ruokavaliolla. En seurannut herra Atkinsin ohjeita kauhean orjallisesti mutta muistan aiheuttaneeni hämminkiä ravintolassa tilatessani pihvini kanssa ranskalaisten sijaan vihanneksi tai salaatin. Ei ollut nimittäin ihan tavallista tuohon aikaan. Ja aamupalaksi vedin vain ja ainoastaan hedelmäsalaattia. Homma toimi tuolloin, paino putosi eikä kilot tulleet ihan heti takaisin. Vaikka siirryin hiljalleen takaisin normiruokavalioon kun kyllästyin vääntämään sitä kokolihapihviä päivästä toiseen.

Ajan myötä ne kyllä sitten hiipivät takaisin. Ne kilot nimittäin. Koska en enää katsellut yhtään mitä, kuinka paljon ja milloin suuhuni lappasin. Vatsa kasvoi ja minusta tuli taas läski. Lihava. Paksu. No joo, jos ihan rehellisiä ollaan niin taisi tuossa oma osansa olla sairastumisellani, sairaudellani ja siihen liittyvällä lääkityksillä. Mutta oli syy mikä tahansa, paino nousi. Ja vatsa kasvoi.

Vuosi sitten joulun tienoilla en päättänyt aloittaa yhtään mitään. En ainakaan laihduttamista. Sen sijaan aloin hieman katsella mitä suuhuni laitoin, kuinka paljon ja ihan pikkaisen mihin aikaan. Ja ostin vaa'an. Jolle aloin kipuamaan jokainen aamu. Aloitin siis todella aktiivisen painontarkkailun. Tiedän, että tästä(kin) asiasta on vähintään kaksi mielipidettä. Toisten mielestä painoa tarkkaillessa ei missään nimessä pidä käydä päivittäin puntarilla, toisten mielestä taas pitää. Minä kävin. Koska se toimii minulle.

Tein ecxell -taulukon painostani. Koska kaikesta pitää tehdä tilasto. Ja koska on sangen palkitsevaa huomata painon tipppuvan. Ensin melkoisella romahduksella 4-5 kiloa, sitten hetkisen paikallaan pysyen ja sitten hitaasti mutta varmasti kitkuttaen alaspäin.

Aloitin liikunnan. Eli kävelylenkit joista olen kirjoitellut aiemmin ja joista löytyy juttua kun skrollailette sivuja alaspäin. Kesällä lopetin oluen ja muiden alkoholipitoisten juomien nauttimisen. Ja painosta stressaamisen. Oikeasti. En ottanut paineita siitä putoaako se vai ei. Tottakai olin tyytyväinen kun lukemat vaa'alla pienenivät, mutta jos ne joku aamu olivatkin nousseet, en ottanut siitä sen suurempaa stressiä. Koska minä en laihduttanut, minä tarkkailin painoani. Liikuin ja mietin mitä söin. Ja laihduin siinä sivussa.

Ilta-Sanomien kummassakin jutussa oli lista joita noudattamalla paino putoaa. Jos listan tekeminen liittyy oleellisesti laihduttamiseen, niin pitäähän se minunkin on oma tehdä. Helpottaakseni teidän elämää. Joten, kun haluat laihtua, noudata seuraavia kymmentä kohtaa. Otsa rypyssä. Totisena. Ja tosissasi.

  1. kuluta enemmän kuin syöt

  2. lopeta siitä painosta stressaaminen

  3. mieti mitä syöt

  4. mieti kuinka paljon syöt

  5. kuluta enemmän kuin syöt

  6. ole iloinen ja nauti elämästäsi

  7. nauti elämästäsi

  8. kuluta enemmän kuin syöt

  9. älä tee turhia listoja. Mutta tee tilasto.

  10. kuluta enemmän kuin syöt. Koska se on ainoa keino pudottaa painoa.

Tämmöistä sitten tälle päivälle. Terveysguru hommia. Kesäksi rantakuntoon juttuja. Huomenna sitten taas aivan jotain muuta. Taatusti. Sillä kilot on tällä erää käsitelty ja läskit lempattu.