4. maalis, 2019

Osuuspankki

Kastel Stari

7 - 16 C

Puolipilvistä

 

Minä en kuulu siihen porukkaan joka vinkuu jokaisessa mahdollisessa ja mahdottomassa käänteessä siitä kuinka pankit vähentävät konttoreitaan, tiskipalveluitaan ja aukioloaikojaan. Kun kaikki siirtyy verkkoon. Mielestäni tämä on sangen luonnollinen kehitys ja palvelu muuttuu usein jopa joustavammaksi. Eipä tarvitse istua niillä epämiellyttävillä penkeillä konttorissa numerolappu kädessä ja seurata kuinka palvelunumerot muuttuvat tuskallisen hitaasti seinällä. Mutta. Sitten tulee iso mutta.

Osuuspankki ilmoittaa verkkopalvelussaan poistavansa tunnusluku -järjestelmän ja pyytää ottamaan korvaavan Mobiiliavaimen käyttöön. Seuraavan päivityksen jälkeen Mobiiliavain tulee olemaan ainoa tapa kirjautua ja suorittaa yhtään mitään OP -mobiilissa. Joten päätinpä sitten minäkin. Eihän siinä mitään. Ei tarvitse tilailla tunnuslukulistoja enää Alavieskan Osuuspankin pääkonttorissa (tämä 'pääkonttori' naurattaa aina yhtä paljon) ja jännittää onnistuuko Kroatian posti toimittamaan ne tänne asti. Napista painaen Mobiiliavain käyttöön. Helppoa.

Noup. Ei ole. Eikä ollut. Nimittäin. Minulla on kyllä henkilökohtaisissa tiedoissani Osuuspankin järjestelmässä kaikki tietoni oikein, mutta jostain kumman syystä tuossa Mobiilipalvelussa vanha puhelinnumero. Vaan ei ole hätä tämännäköinen, pankki ilmoittaa että numeron vaihto käy näpsäkästi joko vierailemalla konttorissa tai soittamalla, ilmaiseen, palvelunumeroon. Tuo konttorissa käynti on sattuneesta syystä hieman haastavaa, joten puhelin käteen ja soitto asiakaspalvelijalle. Itse asiassa jo toinen yritys, ensimmäiselle kerralla kyllästyin 18 minuutin ja 34 sekunnin jonotuksen jälkeen ja päätin soitella uudelleen myöhemmin. Se myöhemmin oli perjantai-iltana. Soitin. Tunnistauduin luurista kuuluvien ohjeiden mukaisesti ja jonotin. Tällä kertaa vain 5 minuuttia 25 sekuntia. Ja linjan päähän ilmaantui asiakaspalvelija. Ihan oikea ihminen.

Selvitin rouvalle asiani. Että josko ystävällisesti voitaisiin muuttaa puhelinnumeroni oikeaksi niin että saisin tämän Mobiiliavaimen käyttööni ja voisin jatkaa palvelunne käyttöä. Kuten ohjeistatte nettisivuillanne. Ajattelin että tämähän sujuu sutjakasti. Ajattelin väärin. Rouva ilmoitti että numeron vaihtaminen ei onnistu. Koska voin olla huijari. Joka koittaa vilpillisellä mielellä vaihtaa numeroa. Että öö... että mitä? Tehän ilmoitatte sivuillanne että numeronvaihto onnistuu soittamalla. Ja kuulemma onnistuukin jos he kykenevät identifoimaan soittajan varmasti ja luotettavasti. Että olisiko minulla vakuutuksia tai lainaa heiltä. Voisi sitten asiakaspalvelija kysellä vaikka lainantakaajasta tietoja ja varmistaa että minä todella olen minä.

No tuota. Ei ole vakuutuksia. Koska asun Kroatiassa. Eikä lainaa. Koska ette sitä minulle aikoinaan myöntäneet. Että mitäs nyt? Muistutettakoot tässä välissä että olin tunnistautunut puheluun/palveluun Osuuspankin itse antamien ohjeiden ja heidän oman järjestelmänsä avulla/kautta. Ihan sillä samalla tavalla kun tunnistaudun jokaikinen kerta kun tililläni jotain touhuan. Mutta se ei kuulemma riitä. Puhelinnumeron vaihtamiseen. Siis yhden puhelinnumeron. Jota ilman oma tilini ei ole enää käytössäni seuraavan päivityksen jälkeen.

Kysäisin varovaisesti asiakaspalvelijarouvalta että sittenhän minulle ei jää kuin yksi vaihtoehto? Ostan lentoliput, about 400€, lennähdän Suomeen, menen Osuuspankin konttoriin, näytän passini ja pyydän vaihtamaan numeroni. Ja lennän takaisin. Kuullostaa todella järkevältä. Ja edulliselta. Jäi muuten kysymättä että pitäisikö minun tehdä tämä manööveri Alavieskan Osuuspankin pääkonttorissa (heh) vai mahtaisiko se onnistua jopa ihan jossain muussa konttorissa.

On kuulemma olemassa toinenkin vaihtoehto. Jonkinlainen valtakirjasysteemi joka, jos oikein ymmärsin, tarkoittaisi että minun pitäisi valtuuttaa Osuuspankki erikseen jokaista tilitapahtumaa varten yksilöiden hyväksymään ja suorittamaan tapahtuma. Ensin kirjallisesti ja sitten vielä soittamalla asiakaspalveluun. Jonne olen kerran jonottanut siis lähes 20 minuuttia.....

Lupasin alussa että en vingu pankkien palvelusta. Nyt vingun. On tietysti hyvä että ovat tarkkoja ja vaativat vahvaa tunnistautumista, mutta jos pankin omat tunnistautumisohjeet ja -prosessit eivät riitä yhden (1) puhelinnumeron muuttamiseen, en tiedä mikä riittää. Todettakoot muuten että asiakaspalvelijarouva oli sangen ystävällinen, hänen toiminnastaan ei ole mitään pahaa sanottavana.

Tämä saaga ei ole vielä päättynyt. Tänään maanantaina jatkuu yhteydet pankkiin sillä jos minulla todellakaan ei ole muita vaihtoehtoja palveluni säilyttääkseni kuin käynti Suomessa tai tuo monimutkainen valtakirjahässäkkä, minun pitää etsiä uusi palveluntarjoaja. Eli uusi pankki. Saada Osuuspankki maksamaan lentoni? Kenties siirtyä puhtaasti kroatialaisen pankin asiakkaaksi? Joka on hieman pelottava ajatus.

Tulen pitämään teitä ajantasalla kuinka tämä kikkailuni pankin kanssa etenee. Jos se etenee. Nyt kaikille mukavaa, toivottavasti keväistä, alkanutta viikkoa. Meillä täällä Dalmatiassa lämpötila heiluu jo 16-18 asteessa ja aurinko lämmittää mukavasti. Mikä kummasti helpottaa Mobiiliavain ja Osuuspankki -angstia.