Podgorica, 200.000 asukkaan Montenegron pääkaupunki, ei ehkä ole ensimmäinen kohde, joka tulee mieleen kun reissua Montenegroon suunnittelee, mutta kaupunki tarjoaa mukava näkökulman moderniin Montenegroon. Podgorica tuhoutui toisessa maailmansodassa lähes täysin ja onkin nykypäivänä yhdistelmä uutta ja vanhaa, paino tosin melko vahvasti uuden puolella.

Pommituksista maanjäristykseen

Podgorican historia ulottuu roomalaiskaudelle, jolloin kaupunki tunnettiin nimellä Birziminium. Keskiajalla se kasvoi merkittäväksi kauppakeskukseksi, mutta ottomaanivallan aikana sen kehitys hidastui. Toisen maailmansodan pommituksissa kaupunki tuhoutui lähes täysin, mutta rakennettiin sen jälkeen uudelleen, kunnes vuonna 1979 sattuneessa 6,9 magnituden maanjäristyksessä se tuhoutui uudelleen. Järistyksen jälkeen kaupunki panosti uudisrakennusten kestävyyteen ja sen sijainti seismisesti aktiivisella alueella huomioitiin rakennusmääräyksissä. Toisen maailmansodan pommitukset ja mainittu maanjäristys ovat syyt, miksi Podgoricasta on vaikea löytää oikeastaan mitään historiaa.

Podgorica tänään

Vaikka Podgorica ei ole Montenegron suosituin matkakohde, se tarjoaa kulttuuria, ostosmahdollisuuksia ja vilkasta yöelämää. Kaupungin kahvilakulttuuri on vahva, ja ympäröivä luonto tekee siitä hyvän tukikohdan päiväretkille. Podgorica on nykyään myös Montenegron hallinnollinen ja taloudellinen keskus.


Hauska yksityiskohta Podgoricaan liittyen on sieltä lähtevät Montenegron ainoa maksullinen moottoritie. Tietä on suunniteltu vuosikymmenien ajan ajatuksella rakentaa tie, joka yhdistäisi Barin satamakaupungin Bosnian rajalle. Tien on suunniteltu olevan 165 kilometriä pitkä, mutta rakentamista ovat hidastaneet rahoitusongelmat ja maaston haastavuus. Ja Montenegroa riivaavaa korruptio. Näin ollen tiestä on tänä päivänä valmiina 41,5 kilometriä ja se on ylittänyt kustannusarvionsa moninkertaisesti.johtuen mm. maaston haastavuudesta. Nykyisellä pätkällä on 16 tunnelia ja 20 siltaa. Moottoritien rahoitti Kiinan valtio, jolta Montenegro siis lainasi rahat ja sen rakensi kiinalainen valtion yritys. Montenegro neuvottelee nykyisin niin Kiinan kanssa maksuaikataulusta kuin EU:n kanssa mahdollisuudesta osallistua kustannuksiin, sillä valtiolla itsellään on rahat käytännössä loppu.

Minne mennä




Morača-joen ylittävä Millenium-silta on modernin Podgorican symboli.


Hram Hristovog Vaskrsenja on ortodoksinen kirkko, joka on sekä arkkitehtoninen että hengellinen maamerkki Podgoricassa.


Skadar-järvi sijaitsee lähellä kaupunkia ja tarjoaa upeat puitteet luontoretkille.


Podgorica on erinomainen lähtöpiste Montenegron tutkimiseen. Vaikka kaupunki itsessään ei ehkä tarjoa yhtä paljon nähtävää kuin rannikon helmet, sen ympäristö ja autenttinen tunnelma tekevät siitä kiinnostavan pysähdyksen.

Käy nyt ainakin

Käy kurkkaamassa Podgorican keskusaukio, ja kun olet sen tehnyt, suuntaa kohti stadionia. Siinä matkalla on kohtuullisen viehättävä ja viihtyisä kävelykatualue baareineen.

Podgorican maksullinen moottoritie pitää käydä kokemassa jo pelkästään sen surullisen historian takia. Pikku pätkä on valmis, lopputien valmistumisesta ei mitään tietoa. Ja maa on lähes konkurssissa tien takia. Mutta onhan sieltä aika hienot maisemat alas laaksoihin kun posottaa siltoja pitkin. Ja tunneleita, jopa yllättävän pitkiä, riittää.



Podgorican olutindeksi: 2.5 - 3 euroa keskellä kaupunkia